четвер, 10 березня 2011 р.

2.6. Емоційна напруга


Вследствие постоянных стрессов, почти 80% людей зарабатывают болезнь, называемую синдромом хронической усталости. Симптомы этого заболевания очень напоминают проявления СПИДа: быстрая утомляемость, слабость по утрам, «песок» в глазах, частые головные боли, бессонница, конфликтность, склонность к одиночеству.
2.1.Емоційна напруга


Емоційні стани — це стани, що виникають через переживання людиною її відношення до зовнішнього світу, до самої себе, до характеру змін кількісних і якісних параметрів відповідні на сигнали зовнішнього середовища і пов'язані з індивідуальною семантичною значущістю інформації, яку отримує людина-оператор(рис.1).
Рис. 1. Схема виникнення емоції та реакції.

Було доведено: підсилення емоційною стану оператора узагальнене «вартістю» рішення, що приймається. Сама «вар­тість» рішення залежить від показника ентропії на момент його прийняття. Ось чому будь-яка свідома діяльність люди­ни певною мірою пов'язана з розвитком емоційних станів,
Стани людини-оператора можна класифікувати за різни­ми ознаками. П. Асєєв поділяє етапи, що виникають у процесі трудової діяльності, на такі групи:
 -  Відносно стійкі і довготривалі стани характеризують відно­шення людини до діяльності, до професії і до життя  й відповідаю) у загальному психологічному настрою люди­ни, групи людей, який проявляється у задоволенні або не­задоволенні працею, зацікавленості або байдужості до неї тощо.
- Ситуативні, короткочасні стани спричинені впливом різ­них ситуативних факторів -  помилок оператора, непоро­зумінь між операторами, негараздів у виробництві,
-  Періодичні стани -  це стани, які виникають протягом трудової зміни, вахти (підвищена працездатність, утома, кінцевий порив), а також психічні стани, які визначають­ся змістом і характером роботи (сонливість, апатія, нудь­га, підвищена активність тощо),
За ознакою домінування однієї зі сторін психіки розріз­няють стани, у яких домінують процеси відчуття і сприй­мання, уваги (стан розпорошення або зосередження, на­тхнення), емоційні і вольові стани.
Найбільш важливою, з точки зору впливу на ефектив­ність діяльності оператора, є класифікація станів за рівнем напруженості(Рис 2.). Вони поділяються на:
- емоційне збудження;
- емоційну напруженість;
- стрес як стан підвищеної емоційної напруженості.


Рис. 2. Класифікація емоційних станів напруженості.



Емоційне збудження характеризується активацією різних функцій організму, підвищеною готовністю до різних неочікуваних дій у відповідь на дію емоціогенних факторів, але без застосування цілеспрямованих, вольових актів.
 Емоційна напруженість характеризується активацією різних функцій організму в зв'язку з конкретними вольо­вими актами або виконанням цілеспрямованої діяльності, або підготовкою до неї, або очікуванням якої-небудь не­безпеки. Цей стан психічної активності — запорука успіш­ного виконання дій оператором. Він супроводжується по­мірними змінами фізіологічних реакцій організму і про­являється у хорошому самопочутті, стабільному і впевне­ному виконанні дій. Проміжних та кінцевих цілей досяга­ють за незначного нервово-психічного напруження. Спо­стерігаються довготривала працездатність, відсутність по­милкових дій, відмов, зривів та інших відхилень. Діяль­ність оператора характеризується високою надійністю і ефективністю.
Стрес - (підвищена напруженість) характеризується част­ковим зниженням ефективності психічних функцій, коор­динації рухів і працездатності. Підвищення емоційної на­пруженості може спричинюватись дією таких груп фак­торів, як:
- фізіологічний дискомфорт;
- біологічний страх;
- дефіцит часу;
- підвищена складність задач;
- значна відповідальність за правильне рішення;
- наявність релевантних перешкод;
- дефіцит інформації для прийняття адекватного рішення;
- сенсорна депривація;
-          нечіткість вимог до системи.
На підставі наведеної класифікації можна дійти виснов­ку, що розвиток емоційних станів визначають дні групи фак­торів — зовнішні і внутрішні.
Зовнішні емоціогенні фактори — це, перш за все, екстремальні фактори, тобто такі фізичні та інфор­маційні характеристики, які призводять до розвитку «ме­жової* напруженості фізіологічних і психологічних функцій за повної вичерпаності всіх фізіологічних резервів, Форму­вання адекватної реакції на дії зовнішніх факторів і три­валість дії екстремальності, як правило, спричиняють пев­ний ступінь емоційної напруженості. При уникненні ек­стремального фактора, неспроможності мобілізації функції організму та розвитку реакцій тривожності спостерігаються різні ступені підвищеної емоційної напруженості з проявом негативних емоцій,
До цієї ж групи факторів належать фактори, пов'язані зі значущістю вирішуваних завдань. При цьому знак, спрямо­ваність і сила емоційної реакції визначаються особливостя­ми поєднання низки внутрішніх факторів,
В н у т р і ш н і  емоціогенні фактори надають то­му чи іншому зовнішньому фактору необхідний ступінь емо­ційності. До цих факторів належать характеристики нерво­вої діяльності людини, темперамент, особистісні психоло­гічні характеристики (тривожність), мотиви, ус­тановки, рівень домагань. Усі ці фактори, як правило, ви­значають рівень реакцій, а також ступінь розвитку і харак­тер емоційних станів.
Психічні стани це складні явища психічної діяльності, для вивчення яких застосовують різні методи, зокрема;
- поведінкові (поза, міміка, пантоміміка, характер рухової діяльності і мовної поведінки);
- комунікативно-поведінкові (стиль і характер спілкування з іншими людьми);
- вегетативні (реакції серцево-судинної і дихальної систем та внутрішніх органів);
- біохімічні (обмін речовин, ферментні й ендокринні ре­акції).
Методи дослідження, що сьогодні використовують, мо­жуть бути умовно поділені на дві основні групи: фізіологічні і психологічні,
До фізіологічних належать методи дослідження фізіо­логії м'язів (електроміографія), центральної нервової си­стеми (ПЕГ), вегетативної нервової системи (пульс, КГР, рефлекс зіниць тощо). До психологічних — тести, які ха­рактеризують психічні функції людини.
Слід зауважити, що в багатьох випадках тільки поєднан­ня різних методів може дати необхідну інформацію для вста­новлення діагнозу психічного стану,
Значна роль в отриманні необхідних даних належить ме­тодам спостереження і суб'єктивної оцінки як самою стану організму, так і особливостей переживань,
Доцільність застосування методу спостереження для розкриття механізмів психічної діяльності доводять В. Л. Марищук, К. К. Платонов, Е. О. ПлетницькиЙ. Результати спостереження, на їхню думку, можуть бути доповнені да­ними об'єктивної реєстрації, отриманої за допомогою кі­нозйомки, хронометражу, фотографування. Одним з найпопулярніших методів суб'єктивної оцінки є методика СЛП, за якою можна отримати дані щодо самопочуття, актив­ності і настрою людини.
Емоції — це психофізіологічний стан організму, який миє суб'єктивне забарвлення. Для стану емоційного напружен­ня характерна перевага процесів збудження або гальмівних реакцій. Залежно від цього розрізняють такі типи емоційного напруження — збудливий і гальмівний.
Збудливий тип емоційного напруження проявляється в гіперактивності, метушливості, багатослівності, легкому від­воліканні уваги, швидкому перебігу мисленнєвих процесів, миттєвій зміні рішень у поєднанні з поверхневою оцінкою ситуації. Для спілкування характерні елементи роздратова­ності, різкості, настороженості, образливості. Деяким лю­дям притаманна неприродна веселість за відсутності контактів.
Під час роботи на пункті управління збудженість знахо­дить вияв у частоті перевірки своїх дій, перемикання органів управління, перевірки показників приладів тощо. Інколи стан збудження змінюється станом загальмованості, пасив­ності, млявості,
Гальмівний тип емоційного напруження характеризується скутістю, незмінною позою, уповільненістю рухів, різним напруженням мімічних м'язів, зосередженістю на одному домінуючому об'єкті; при цьому оператори можуть не реагувати на слабкі подразники, не бачити дій людей з най­ближчого оточення.
Збудливі і гальмівні форми емоційного напруження, як правило, поєднуються з різними вегетативно-судинними реакціями — серцевим ритмом, кров'яним тиском, часто­тою дихання, зміною кольору обличчя, станом слизової обо­лонки, пітливістю, «гусячою шкірою», загальною слабкістю. В непередбачуваних і складних ситуаціях емоційне напру­ження навіть у досвідчених операторів може перейти допус­тиму межу. В цих випадках спостерігаються значні порушення пси­хічної діяльності. Основними з них є порушення сприйман­ня, уваги, пам'яті, прийняття хибних рішень, а також суттє­ве скорочення діапазону (ступінь свободи*) рухів, а інколи й повна їхня відсутність.
До головних факторів, які спричиняють розвиток цих «за межових» форм емоційного напруження операторів», на­лежать:
- низька психологічна готовність до діяльності;
            - низька професійна майстерність;
           - фізична або психологічна втома;
           - незвичайні умови діяльності.
    Емоційне напруження оператора після виконання особливо відповідальної роботи супроводжується психічним виснаженням (функціональною астенією) різного ступеня. Відмічаються слабкість процесів збудження (недостатня рухливість, пасивність, сповільнення мислення) або гальмування (помірно виражена рухова суєтність, неглибокий аналіз і оцінка подій) Рис3. Такий стан може тривати протягом 1…3 год (рідше добу), після чого з’являються головні болі, стомленість, апатія, неглибокий сон.           Відмічаються погіршення пам’яті, сприймання. Тривалі і сильні емоційні напруження оператора негативно впливають на його діяльність, часто призводять до нервово-емоційних зривів.
    Основними напрямками зменшення емоційного напруження і підвищення надійності роботи оператора є науково обгрунтований професійний відбір і тренування, врахування і погодження особливостей конструкцій машин з можливостями людини при проектуванні людино-машинних систем; раціональна організація робочого місця.



Рис.3 Схема виникнення емоційної напруги.


Запитання для самоконтролю:

  1. Що таке емоційна напруга?
  2. Які фактори впливають на емоційну напруженість?
  3. Яка різниця між збудливим і гальмівним типом емоційної напруженості?
  4. Схема виникнення емоційної напруги.
  5. На які групи поділяє П.Асєєв стани людини-оператора?


Список використаної літератури:

-          Душков Б.А., Королев А.В., Смирнов Б.А. Основы инженерной психологии: Учебник для студентов вузов. – М., 2002.
-          Продайко В.М., Учитель І.Б. Інженерна психологія. Частина 1. Вступ до інженерної психології: Навч. посібник. – Дніпропетровськ: НМетАУ, 2008.
-       Психология труда, профессиональной, информационной и организационной деятельности. Словарь / Авторы-составители: Б.А. Душков, А.В. Королев, Б.А. Смирнов. – М., 2003.
-    Ю.П. Гульчак, Л.І. Северин  Основи інженерної психології, Частина 1.

Святогор Людмила



Немає коментарів:

Дописати коментар