6.2. Організація пункту управління.
Останнім часом в інженерній психології здійснюється активний пошук шляхів збору, систематизації і аналізу інженерно-психологічних даних про діяльність оператора та системи «людина—машина» з метою подальшого їх використання у процесі проектування і оцінки СЛМ.
Сьогодні застосовується надзвичайно велика кількість методів, зокрема:
- вивчення технічної документації і обладнання системи;
- спостереження за діяльністю оператора;
- реєстрація об'єктивних показників діяльності;
- експериментальне дослідження елементів діяльності;
- аналіз помилок оператора;
- експертна оцінка окремих показників діяльності;
- бесіда з операторами.
Розглянемо сутність кожного з наведених методів.
Метод вивчення технічної документації і обладнання дає змогу ознайомитися з завданнями, котрі повинен вирішувати оператор, та умовами його діяльності. На основі вивчення технічної документації та інструкцій з обслуговування системи складається перелік функцій та обмежень її використання. Виходячи з цього, визначаються функціональні обов'язки оператора, його підпорядкованість вимогам і обмеження його дій. До того ж з'ясовуються режими роботи оператора, деталізуються правила і спеціальні вказівки, яких він повинен дотримуватись у процесі діяльності, наводяться певні запобіжні заходи проти помилок. Крім відомостей із технічної документації, можуть бути отримані додаткові відомості з робочих журналів та іншої звітної документації.
З допомогою цього методу можна скласти загальне уявлення про завдання оператора, ступінь їхньої складності, умови діяльності, режими роботи, характер помилок і професійних захворювань.
Метод спостереження за діяльністю оператора найефективніший тоді, коли діяльність оператора має переважно руховий характер. Він дає змогу (примати відомості щодо таких аспектів діяльності оператор;
- джерел інформації;
- характеру наведеної інформації: модальностей сигналів, систем кодування, значущості, інформаційного навантаження, особливостей сприймання, впливу різних перешкод тощо;
- характеру введення керуючих дій: особливостей моторного входу, антропометричних і біомеханічних характеристик, опору органів управління і необхідних зусиль оператора в його робочій позі;
- рівня напруженості і втомленості оператора за його емоційними реакціями, поведінкою, рухами, концентрацією уваги тощо;
- зовнішніх умов діяльності, які характеризуються ступенем впливу різних факторів — від санітарно-гігієнічних до розмірів функціональних приміщень.
Спостереження може проводитися візуально і за допомогою спеціальної апаратури.
Слід зауважити, що присутність спостерігача впливає па структуру діяльності оператора,
Метод реєстрації об'єктивних показників діяльності потребує застосування спеціальної апаратури, яка фіксує різні дії, рухи оператора і пов'язані з цим технічні параметри системи, а також психофізіологічні характеристики самого оператора.
За допомогою цього методу можна отримати різні показники роботи і життєдіяльності оператора, і що дуже важливо — в реальних умовах його діяльності. Втручання дослідника в роботу оператора (підключення датчиків) може бути зведене до мінімуму за рахунок використання сучасних записувальних систем.
Метод експериментального дослідження елементів діяльності відрізняється від попереднього тим, що експериментатор не фіксує процес (метод спостереження) або результати діяльності, а сам задає програму дій, котра відрізняється від робочої програми. Такі дослідження переважно здійснюються в лабораторних умовах, тому що мета їх поля гас у з'ясуванні окремих залежностей, закономірностей між певними показниками роботи оператора. Якщо ці дослідження проводяться під час основної роботи оператора — професійних завдань з управління СЛМ, — то використовується метод додаткових завдань — вирішення додаткових, експериментальних задач, пов'язаних із сенсомоторними реакціями, арифметичними або логічними діями, При цьому його діяльність оцінюється за результатами вирішення основних і додаткових завдань.
Метод аналізу помилок оператора побудований на систематизації та аналізі помилок і відмов оператора. Для цього необхідним є визначення змісту помилок, причин їхньою виникнення, місця них помилок у структурі діяльності, можливостей оператора щодо своєчасного їх виявлення і подальшого виправлення, а також нейтралізації їх негативного впливу, Під час аналізу помилок спеціально виділяють ті, що пов'язані з роботою технічних систем, і окремо — пов'язані з діяльністю оператора, На наступних етапах отримані дані піддягають статистичній обробці і використовуються при аналізі діяльності оператора.
Метод експертних оцінок застосовують, коли неможливо послуговуватись об'єктивними методами. Для експертних оцінок вибирають досвідчених операторів, які мають відповісти па серію стандартних, спеціально розроблених питань, До того ж передбачені різні системи відповідей; довільна форма, вибір одного з варіантів або кількісна оцінка в межах заданої шкали, Останні два варіанти відповідей більш бажані, оскільки отримані однорідні дані підлягають статистичній і машинній обробці.
Метод бесіди з оператором використовується тоді, коли певні елементи діяльності не піддаються інструментальній об'єктивній оцінці, але виразно відображені у свідомості оператора. В бесіді беруть участь різні за професійною підготовкою оператори, завдання яких відповісти на конкретні запитання, У цих випадках відповіді можуть стандартизуватися і піддаватися подальшій статистичній обробці. У «вільній» бесіді кожне наступне запитання може залежати від відповіді на попереднє. До того ж сама відповідь оператора не обмежена стандартними «рамками», які патякають па певну відповідь. Такі умови сприяють відтворенню елементів діяльності оператора, хоча і створюють певні труднощі при обробці даних.
Варто зауважити, що метод бесіди застосовують і як допоміжний до всіх описаних вище методів.
При здійсненні аналізу діяльності вона поділяється на
окремі компоненти за відповідними спеціально обраними критеріями і ознаками залежно від поставленої мити. Щодо операторської діяльності передбачається;
- аналіз існуючої діяльності для її оцінки і оптимізації;
- аналіз існуючої або гіпотетичної діяльності для її оновлення, удосконалення;
- аналіз існуючої або формуючої діяльності з метою її моделювання.
Щоб проаналізувати той чи інший вид діяльності оператора, необхідно зробити її опис як на рівні системи, так і па рінні окремих операцій.
Опис діяльності оператора на рівні системи застосовується за необхідності розкриття і відображення тільки загальних психологічних особливостей, які характеризують діяльність у цілому: її організацію, композицію, структуру, склад тощо, Для опису на цьому рінні характерні різні методи відображення переліку функцій оператора, характеру його зв'язків з технічною системою, а також умов, у яких виконуються ці функції і відбувається взаємозв'язок. Розглянемо деякі з цих метолів.
Метод опису переліку функцій в основі своїй має вербальний перелік і опис дій оператора, їхніх зовнішніх проявів і пов'язаних з ними психологічних процесів. Для отримання необхідних даних спочатку складається загальний, стандартизований перелік функцій, які, можливо, виконуватиме оператор у системі управління.
Потім для кожної задачі, з урахуванням режиму роботи СЛМ, відзначаються ті функції, які фактично буде виконувати оператор. На основі проведеного аналізу складається перелік основних функцій, то їх частіше за все викопує оператор,
У спеціальних таблицях указують основні функції, ймовірність їх виконання, часові й точнісні показники, характер помилок, а також рівень напруженості роботи оператора.
Приклад можливого розподілу функцій було запропоновано Дж. Рабідо 1100), згідно з яким функції оператора були поділені па такі групи: перцептивні, опосередковані, комунікативні і моторні.
Метод багатомірно-вагового опису розроблений В, О, Бодровим, Г. М. Зараковським та В. І.Медведєвим |!64| і спрямований теж на опис функцій оператора, але з урахуванням їхньої значущості у діяльності оператора і характеру їхнього взаємозв'язку.
Для застосування цього методу потрібно виділити всі показники діяльності та всі фактори, які суттєво впливають на її перебіг, і ввести їх у єдину схему,
При цьому ступінь впливу цих показників і факторів необхідно представити в єдиних безрозмірних величинах, наприклад у вагових коефіцієнтах або Палах. Тільки за такою схемою можна зробиш багатомірно-ваговий опис діяльності оператора.
Формулювання задачі | ||
Усвідомлення Задачі | Аналіз через синтез | Аналіз через порівняння |
Вимоги задачі | ||
Умови ситуації | ||
Оцінка ситуації | Синтез — аналіз Дедукція | Аналіз — синтез Індукція |
Часткові висновки | ||
Синтез через анал1з | Синтез через пор1вняння | |
Висновки, що складають основу рішення | ||
Оформления рішення | Систематизація | Розподіл |
Pішення |
Рекомендовані зусилля для різних типів органів управління
![]() |
Контрольні запитання.
1. Схарактеризуйте аналізатори людини (зоровий, слуховий, тактиль-ний) і особливості їхньої взаємодії,
2. Які психологічні особливості зберігання інформації?
3. Проаналізуйте оперативне мислення у діяльності оператора.
4. Окресліть психологічні аспекти прийняття рішення в операторській діяльності.
1. Назвіть психологічні особливості регуляції керуючих дій оператора.
Список літератури:
1.Справочник по надежности: В 3 т. Пер. с англ. / Под ред. Б. Е. Бердичевского. М., 1970. Т. 3.
2.Справочник по прикладной эргономике. М., 1980.
3.Суходольский Г. В. Основы психологической теории деятельности. Л., 1988.
4.Суходольский Г. В. Структурно-алгоритмический анализ и синтез деятельности. Л., 1976.
5.Таран В. А. Эргатические системы управления. М., 1976.
6.Теплое Б. М. Проблемы индивидуальных различий. М. 1961.
7.Трофимов Ю. Л. Исследование восприятия информации в иллюстративных формах // Техническая эстетика. 1975. №8. С. 12.
8.Троф'шов Ю. Л. Психофізіологічна оцінка діяльності операторів вводу даних в ЕОМ // Вісник Київського університету. Соціологія, психологія, педагогіка. 1999. Вип. 7. С 27—30.
9.Трофимов Ю. Л. Техническое творчество в САПР. Психологические аспекты. К., 1989.
10. Фокин Ю. Г. Надежность при эксплуатации технических средств. М, 1970.
11.Цибулевский И. Е. Ошибочные реакции человека-оператора. М., 1979.
12.Цибулевский И. Е. Человек как звено следящей системы. М., 1981.
13.Чачко А. Г. Подготовка операторов энергоблоков: Алгоритмический подход. М, 1986.
14.Чачко А. Г. Приборный щит без приборов // Наука и жизнь. 1975. № 8. С. 2-13.
Сич Дмитро
Немає коментарів:
Дописати коментар