9.3. Групова діяльність операторів.
Сучасний етап розвитку механізації і автоматизації виробничих процесів характеризується тим, що управління іонічними комплексами здійснюється групою операторів. Ефективність таких соціотехнічних систем залежить не тільки від діяльності кожного оператора, а й від взаємодії між ними міжособистісних стосунків, форм спілкування, сумісності і спрацьованості між членами групи, композиції групи, розподілу функцій тощо. Ось чому надійність і ефективність складних систем управління суттєво залежать від групової діяльності операторів, при якій усі члени трупи пов'язані між собою однією метою, проблемною ситуацією або ситуацією задачі і певними засобами діяльності,
У вивченні групової діяльності інженерна психологія поєднується з соціальною. Найбільший інтерес викликає вивчення особливостей цих процесів у малих групах.
Реальною малою групою називається невеликий загал людей який існує о спільному просторі й часі та об'єднаний реальними стосунками взаємодії і спілкування. Прикладами таких груп є виробничі бригади, екіпажі спеціальні підрозділи.
Мала група може налічувати від двох (або трьох) до Ж) осіб. її розмір детермінований певною системою факторів: складністю і специфікою вирішуваних проблем, завдань, умовами життєдіяльності групи, формою і способами взаємодії у системі, рівнем розвитку трупи.
Взаємодія операторів у малій групі може розглядатися на двох основних рівнях: |
- офіційному, формальному, в якому реалізуються ділові взаємовідносини; |
- неофіційному, неформальному, для якого характерні між особистісні стосунки. |
Ділові взаємовідносини визначаються змістом завдання, тобто вирішуються, штатним розписом, службовими інструкціями та іншими офіційними документами, спрямованими на отримання необхідного результату, враховуючи об'єктивні умови його досягнення. За своїм характером ділові взаємовідносини можуть бути як безпосередні (особистісне спілкування), так і опосередковані за допомогою інших людей або технічних засобів, наприклад ЕОМ. В останньому випадку про результати дій інших членів групи оператор отримує інформацію з інформаційних моделей, за допомогою яких надалі і регулюються його дії. Співвідношення між цими двома формами взаємодії залежить від вирішуваних задач, засобів та умов діяльності, тобто типу СЛМ.
Міжособистісні стосунки виникають на основі суб'єктних відносин між членами групи і будуються на принципах моральних групових норм поведінки, суб'єктивних установок і стереотипів, почуттів симпатії або антипатії, довіри або недовіри, притягування або відштовхування, вдячності або негативізму.
Залежно від виду взаємовідносин (ділові і міжособистісні) виокремлюють формальну і неформальну структури групи. Формальна структура відображає взаємодію операторів за діловими, офіційними ознаками, а неформальна визначається системою емоційних зв'язків, взаємними симпатіями і антипатіями. Вважається оптимальним, коли офіційна структура групи може регулювати міжособистісні стосунки в ній.
Основні форми взаємодії: |
- психомоторна взаємодія |
- комунікативна взаємодія |
- взаємодія при вирішені мисленнєвих і перцептивно-пізнавальних задач |
У процесі спільної діяльності люди спілкуються між собою. Специфіка спілкування, порівняно з іншими видами взаємодії, полягає в тому, то в ньому, перш за все, виявляються психологічні якості людей. Спілкування завжди пов’язане з практичною діяльністю людей, в якій і реалізуються його комунікативні функції.
Комунікативні функції спілкування |



Інформаційна | Регулятивна | Афективна |
Розглядаючи її необхідно зазначити, що в процесі спілкування інформація не тільки передасться або сприймається, а й формується. Вивчення процесів формування інформації має велике значення для оптимізації процесів групового прийняття рішень і виконання спільних керуючих дій. | Її реалізація передбачає формування цілей, мотивів і програми поведінки членів групи, а також взаємну стимуляцію і контроль поведінки у процесі спілкування. | Може впливати на психофізіологічний стан людини, зумовлюючи рівень емоційної напруженості. За певних умов ця функція спілкування забезпечує емоційну розрядку. |
У реальному спілкуванні означені функції поєднані, і для кожного з членів групи кожна з них може стати домінуючою.
Аналізуючи малі групи, необхідно враховувати динаміку розвитку внутрішньо групових процесів, її залежність від проблемно-рольової структури і композиції групи, засобів її управління, а також механізми лідерства і керівництва.
Лідерство — це психологічна характеристика поведінки певних членів групи. Керівництво - більшою мірою соціальна характеристика стосунків у групі, насамперед з точки зору розподілу функцій управління і встановлення підлеглості, а також виконання поставлених перед групою цілей.
клімат групи може визначатися через задоволеність міжособистісними стосунками по вертикалі (керівник—підлеглі) й горизонталі (виконавці), а також через задоволеність змістом діяльності, що виявляється у сумісності й спрацьованості.
Сумісність — це ефект взаємодії людей, який означає максимальне суб'єктивне задоволення партнерів один одним за певних енергетичних витрат і значної взаємної ідентифікації. Суб'єктивна задоволеність, задоволеність спілкуванням —головні ознаки сумісності.
Спрацьованість — це результат взаємодії конкретних учасників діяльності. Вона характеризується продуктивністю, емоційно-енергетичними витратами та задоволеністю собою, партнерами і змістом робіт.
Один і той самий конфлікт може бути і деструктивним, і конструктивним, залежно від площини в якій розглядається. Тому розуміння природи конфлікту, його функцій і прояву дає змогу своєчасно виявити його ознаки та сформувати відповідний стиль поведінки.
Таблиця 12
Типи соціально психологічних виробничих конфліктів
за Н. Гришиною
Горизонтальні конфлікти | Вертикальні конфлікти | Вертикальні конфлікти «згори» |
Дії однієї людини є перепоною в успішній діяльності іншої | Керівник не забезпечує можливості для успішного досягнення мети діяльності підлеглими | Підлеглий не забезпечує керівникові можливості для здійснення основної мети діяльності |
Дія однієї людини є перепоною в досягненні особистих цілей іншою | Дія однієї людини є перепоною в досягненні особистих цілей іншою | Підлеглий створює перепони в досягненні керівником його особистих цілей |
Конфлікт поведінки й соціальних норм групи | Суперечність між діяльністю керівника, стилем його роботи та очікуваннями підлеглих | Суперечність між діяльністю підлеглого як носія певної соціальної ролі та очікуваннями керівника |
Особистісна несумісність | Лідери та авторитети групи не виправдовують очікувань інших її членів | Члени групи не виправдовують очікувань лідерів та авторитетів |
Інтегральним показником виконання групою певної діяльності є її ефективність, на яку впливає значна кількість факторів.
Спираючись на власні дослідження, а також на дані інших авторів нами була побудована модель регуляції групової діяльності операторів, яка складається із трьох основних контурів:
- предметно-інформаційного;
- емоційно-мотиваційного;
- організаційно-функціонального.
Вони забезпечують реалізацію трьох основних функцій взаємодії у групі; інформаційної, ефективно-комунікативної і регулятивної.
До кожного контуру належать по дві групи факторів: суб'єктні, що зумовлюють діяльність людей, і об'єктні, які відображають специфіку функціонування технічних засобів діяльності операторів.
Контур предметно-інформаційного регулювання налагоджує інформаційні потоки в системі «суб'єкт-об'єктних» відносин, що потребує врахування особливостей приймання, оцінки і переробки інформації людиною, а також специфіки опису, пошуку і представлення цієї інформації завдяки технічним системам.
Особливості пізнавальної організації і функціонування людини відображаються у характеристиках її мисленнєвої діяльності, у параметрах когнітивних стилів, гармонійне поєднання яких визначає ефективність процесу пошуку необхідного рішення.
Завдяки поєднанню різних способів отримання і переробки інформації з'являється можливість оцінити ситуацію з різних точок зору, що, безперечно, сприяє розкриттю нових властивостей об'єкта і, відповідно, прийняттю нових, оригінальних рішень.
Крім цього, при вирішенні проблемних ситуацій варто змінювати домінуючі рівні творчої поведінки людини. Це досягається цілеспрямованою комплектацією групи, створенням її «композиції» через спеціальний підбір її членів.



Модель регуляції групової діяльності |
I. Контур предметно-інформаційного регулювання | II. Контур соціально-ціннісного регулювання | III. Контур соціально-ціннісного регулювання |
А.Суб’єктні фактори | ||
1. Поєднання пізнавальних стилів у групі . 2. Співвідношення домінуючих рівнів поведінки. 3. Єдність пізнавальних перспектив розвитку проблемних ситуацій. 4. Обсяг представленості професійного та додаткового досвіду в групі | 1. Між особистісні стосунки. 2. Єдність ціннісно-нормативних систем і критеріїв оцінки. 3. Мотиваційна спрямованість. 4. Статевий і віковий склад групи | 1. Організація і форми спільної діяльності. 2. Спрямованість і форми взаємодії. 3.Особливості комунікативних структур |
Б. Об’єктні фактори | ||
1.Особливості опису проблемних ситуацій. 2.Особливості представлення значень. 3.Особливості інформаційної «підтримки» групи | 1.Особливості техніко – технологічної заданості між особистісних стосунків. 2.Особливості вираження емоційних компонентів у структурі | 1.Техніко – технологічний взаємозв’язок. 2.Організаційно-комунікативні функції технічних засобів діяльності. 3.Особливості реалізації опосередкованої машиною взаємодії операторів «людина –технічні засоби – людина» |
Групові психологічні ефекти – інтегратори факторів. Взаєморозуміння .Взаємовідносини .Взаємодія |
В інфраструктурі групи діють один чи два лідери. Один із них може бути компетентним фахівцем і виконувати роль ділового лідера, а інший — роль емоційного лідера, який підтримує певні взаємовідносини в групі.
Міжособистісні стосунки складаються на основі: |
- предметно-статусних відносин, які відображають внесок кожного члена групи у вироблення групового рішення; |
- функціонально-рольових відносин, пов'язаних із прийняттям або неприйняттям соціальних ролей інших членів групи; |
- особистих емоційно-статусних стосунків між членами групи, що формують соціально-психологічний клімат. |
На продуктивність групової діяльності впливають і фактори, які характеризують ціннісно-орієнтаційну єдність її членів, статевий і віковий склад. На формування ціннісно-орієнтаційної єдності групи впливають рівень єдності ціннісно-нормативних систем і критеріїв їхньої оцінки, а також мотивація особистості. Схожість позицій, єдність поглядів на розвиток проблемних ситуацій забезпечують між членами групи краще взаєморозуміння і нормальні стосунки між ними, що гарантує їх взаємодоповнюваність,
Найбільша ефективність спільної діяльності спостерігається у так званих спрацьованих групах, де формальна і неформальна структури діалектично поєднані. Досягнення сумісності і спрацьованості членів групи можливе завдяки попередній соціально-психологічній підготовці, яка імітує спільну діяльність, сприяє узгодженню функцій та ролей членів групи, координації комунікативних зв'язків і міжособистісних стосунків.
Контур організаційно-функціонального регулювання забезпечує річні види взаємозв'язків у групі, підтримуючи і задаючи тим самим спрямованість і форму предметно-інформаційної взаємодії, у процесі якої реалізуються різні види міжособистісних стосунків.
Одним із провідних факторів цього контуру є взаємопов'язаність. Це внутрішньо групові взаємовпливи, які регулюють характер взаємодії, а через взаємодію — і ефективність групової діяльності,
У дослідженнях із порівняльного аналізу психічних процесів (сенсорно-перцептивних та мовленнєво-мисленнєвих), за умов індивідуальної та спільної діяльності, виділяють три умовні рівні взаємопов'язаності суб'єктів.
Умовні рівні взаємопов’язаності суб’єктів: |
Перший рівень — «мовчазної співприсутності» — має фактично умовне значення, але вже тут виявляється ефект соціального впливу, згідно з Н. М. Бехтерєвим, «соціального збудження» та «соціального гальмування». Навіть мовчазна співприсутність групи людей оцінює стан людини, змушує її поводити себе інакше, ніж за умов ізоляції. Цей ефект посилюється за умови співприсутності референтної (значущої) групи. До цього типу взаємопов'язаності належать усі різновиди індивідуальних робіт, які зводяться в єдине ціле тільки на певних етапах діяльності. По суті, це паралельні індивідуальні діяльності. |
|
Другий рівень має умовну назву «взаємовпливу». Тут взаємопов'язаність діє на психічні процеси вже більшою мірою: в регуляцію включаються такі механізми, як наслідування, навіювання і конформність. Вони, своєю чергою, визначають одноманітність у групі щодо спільних норм, оцінок, поглядів, поведінки і діяльності. |
|
Третій рівень — рівень дійової взаємопов'язаності, на якому дії кожною члена групи неможливі без одночасних або попередніх дій інших. Це вже спільна діяльність у повному розумінні цього слова. Взаємозв'язок тут визначається не тільки закликами до співробітництва (в тому числі наказами Й інструкціями), а й метою, результатом і засобами діяльності. |
Успішність функціонування групи залежить не тільки від розподілу функцій між її членами, а й від зв'язку між ними. Залежно під конкретних завдань можливі різні варіанти функціональної організації групи: «ланцюг», «зірка», «коло», «сітка» (повна і неповна) (рис, 20).

Рис. 20
Функціональні групування малих груп (5 осіб):
а — «ланцюг»; б — «зірка»; в — коло г — «сітка» (неповна); г— «сітка» (повна)
Повна комунікативна структура («сітка») забезпечує вільне спілкування між членами групи,
Структура типу «зірка» характерна для груп, що працюють в умовах жорсткого керівництва, виконання управлінських функцій тільки самим керівником, а типу «ланцюг» і «коло» — виникають за конвеєрної праці,
При цьому нескладні завдання краще вирішує група з комунікаціями централізованого типу, а у вирішенні складних завдань більш ефективною є повна «сітка» комунікацій.
Застосування різних систем комунікацій сприяє поширенню інформації від одних членів групи до інших і забезпечує ефективність виконання завдань.
Характерні форми спілкування для різних систем комунікацій: |
- дискусія; |
- консиліум; |
- конструктивне сперечання; |
- консультування. |
Отже, ефективність групової діяльності значною мірою залежить від рівня взаєморозуміння, взаємовідносин і взаємодії як психологічних ефектів, що виникають у процесі спільної діяльності. Цілеспрямоване їх формування можливе тільки з урахуванням інженерно-психологічних вимог і рекомендацій, які, своєю чергою, складають систему інженерно-психологічного забезпечення СЛМ.
Запитання:
1. Дати визначення реально малій групі.
2. Два основні рівні взаємодії операторів у малій групі.
3. Основні форми взаємодії у групі.
4. Дати характеристику комунікативним функціям спілкування .
5. Типи соціально психологічних виробничих конфліктів.
6. Коротко описати модель регуляції групової діяльності.
7. На основі чого складаються міжособистісні стосунки.
8. Умовні рівні взаємопов’язаності суб’єктів у групі.
9. Описати функціональні групування малих груп.
Література:
1. Душков Б.А., Королев А.В., Смирнов Б.А. Основы инженерной психологии: Учебник для студентов вузов. – М., 2002.
2. Продайко В.М., Учитель І.Б. Інженерна психологія. Частина 1. Вступ до інженерної психології: Навч. посібник. – Дніпропетровськ: НМетАУ, 2008.
3. Психология труда, профессиональной, информационной и организационной деятельности. Словарь / Авторы-составители: Б.А. Душков, А.В. Королев, Б.А. Смирнов. – М., 2003.
Баранчик Ганна Сергіївна
Немає коментарів:
Дописати коментар