четвер, 10 березня 2011 р.

1.2. Предмет інженерної психології.


1.2. Предмет інженерної психології.


На стику психологічних і технічних наук виник комплекс спеціальних теоретичних та прикладних проблем, пов'язаних зі створенням комбінованих систем «людина — машина». Вирішення цих проблем тільки ін­женерними методами стало неможливим. Необхідно було мати інформацію про психічну діяльність людини в су­часних технічних системах, комплексах для вдосконален­ня їх проектування, створення, експлуатації, транспорту­вання., ремонту тощо. Потреба у визначенні цієї інфор­мації і зумовила появу нової галузі знань — інженерної психологїї.
Інженерна психологія це порівняно молода галузь психології, яка виникла на стику з технічними науками і стрімко розвивається. Її поява зумовлена соціально-економічними потребами суспільства, рівнем нового науково-технічного розвитку, а також досягненнями в інших сферах психології, фізіології, системотехніки, кібернетики тощо.
Технічний прогрес у промисловості, в транспортній галузі, в енергетиці та у військовій справі супроводжується зростанням ролі людини у забезпеченні високої ефективності виробництва. Механізація та автоматизація виробничих процесів, упровадження обчислювальної техніки та інфор­маційних технологій докорінно змінюють діяльність людини, висуваючи до неї нові, більш високі, вимоги, збільшуючи при цьому економічну та соціальну значущість результатів її діяльності. Одночасно принцип гуманізації трудової діяль­ності визначає необхідність створення нормальних умов для підвищення працездатності людини, збереження її здоров'я, гармонійного розвитку особистості професіонала. Для досяг­нення цієї мети потрібно володіти певною інформацією про взаємодію людини і техніки в різних умовах зовнішнього середовища та цілеспрямовано її застосовувати в практиці проектування, створення та експлуатації систем «людина — машина».
Інженерна психологія — це наукова дисципліна, що вивчає об'єктивні закономірності процесів інформаційної взаємодії людини і техніки з метою використання їх у практиці проектування, ство­рення та експлуатації СЛМ.
Виходячи з цього, метою вивчення дисципліни “Інженерна психологія” є засвоєння знань з актуальних психологічних питань організації та ефективної й надійної роботи людини в системах “людина – машина” та психологічного забезпечення таких систем. До кола таких знань відносяться психологічна підтримка людині-оператора в системах “людина – машина”, психологічне забезпечення  проектування цих систем та їх експлуатація.
Предмет інженерної психології – це закономірності інформаційної взаємодії людини з технічними устроями в єдиній системі «людина – машина».
 Схема 1
        
Головні задачі інженерної психології

питання пристосування людини до техніки
пристосування техніки та умов праці до людини



Таблиця 1

Проблеми інженерної психології
Методологічні проблеми – це питання виокремлення предмета та об’єкта наукового напряму, визначення методів та принципів дослідження, встановлення місця інженерної психології в системі наук
Психофізіологічні проблеми – це питання вивчення психологічних та психофізіологічних характеристик людини-оператора, психологічного аналізу діяльності оператора в СЛМ, оцінювання характеристик виконання оператором окремих дій та функціональних станів оператора під час його роботи.
Системотехнічні проблеми – це питання розробки принципів побудови технічних елементів СЛМ та СЛМ в цілому, інженерно-психологічного проектування та оцінки СЛМ, розробки принципів, методів та критеріїв надійності та ефективності СЛМ.
Експлуатаційні проблеми – це питання професійної підготовки операторів, інженерно-психологічного забезпечення наукової організації праці оператора, організації групової діяльності операторів та методів підвищення ефективності діяльності операторів.

 Система «людина – машина» - система, до якої входять оператор (або група операторів) та машина, за допомогою якої він (вони) здійснюють трудову діяльність
В інженерній психології розглядаються складні системи «людина — машина», котрі мають такі особливості
(таблиця 2):

Таблиця 2
Особливості складної системи «людина – машина»
 в інженерній психології
1.
Управління об'єктом здійснюється дистанційно, тобто інформація про об'єкт обмежена і в просторі, і н часі, та відображається за допомогою інформаційних моде­лей
2.
Людина не має жорсткої програми своїх дій, оскільки не­ можливо передбачити всі професійні задачі та способи їхнього вирішення
3.
Оператор при виконанні функцій управління переважно працює у режимі дефіциту часу
4.
Велика відповідальність за прийняття рішень створює значне психічне Напруження, яке негативно впливає па ефективність професійної діяльності оператора
5.
Професійна діяльність оператора СЛМ пов'язана із вирі­шенням задач, ідо потребують прогностичних, антиципуючих оцінок

Досягнення головної мети — високої ефективності СЛМ передбачає виконання двох основних умов (схема 2): покрашення технологічних характеристик трудового про­цесу; поліпшення умов праці та характеристик трудового про­цесу, які стимулюють трудову активність людини і, як ре­зультат, визначають її ставлення до праці.

Схема 2

Основні умови для досягнення високої ефективності СЛМ

Покрашення технологічних характеристик трудового про­цесу
Поліпшення умов праці та характеристик трудового про­цесу

Покращення технологічних характеристик трудового про­цесу можна досягти шляхом (таблиця 3): мінімізації часу використання окремих дій чи операцій трудового процесу; унеможливленння грубих помилок, які спричинюють ава­рії; мінімізації ймовірності помилок, які можуть впливати на стан оператора, та на перебіг технологічного процесу або на якість кінцевого продукту; запобігання навантаженням, які погіршують функціональ­ний стан людини або негативно впливають на її здоров'я, тобто підтримання необхідної працездатності людини у заданому часі її роботи.

Таблиця 3
Шляхи покращення технологічних характеристик
 трудового процесу
1.
Мінімізація часу використання окремих дій чи операцій трудового процесу
2.
Унеможливлення грубих помилок, які спричинюють ава­рії
3.
Мінімізації ймовірності помилок, які можуть впливати на стан оператора, та на перебіг технологічного процесу або на якість кінцевого продукту
4.
Запобігання навантаженням, які погіршують функціональ­ний стан людини або негативно впливають на її здоров'я, тобто підтримання необхідної працездатності людини у заданому часі її роботи
Стимулюванню трудової активності людини сприятимуть (таблиця 4):
-          підвищення надійності функціонування технічних систем; раціональна конструкція техніки;
-          відповідність рівня підготовки оператора рівневі склад­ності технічних систем;
-          естетичний вигляд технічних систем і виробничих при­міщень; мінімізація впливу шкідливих зовнішніх факторів.
Таблиця 4
Фактори, які сприяють трудовій активності людини
1.
Підвищення надійності функціонування технічних систем
2.
Раціональна конструкція техніки
3.
Відповідність рівня підготовки оператора рівневі склад­ності технічних систем
4.
Естетичний вигляд технічних систем і виробничих при­міщень; мінімізація впливу шкідливих зовнішніх факторів
5.
Мінімізація впливу шкідливих зовнішніх факторів

Трудова активність стимулюється не тільки покращен­ням характеристик трудового процесу, а й соціальними умо­вами взагалі, що визначає загальне ставлення людини до праці.
Отже, інженерна психологія як наука, що виникла на стику технічних і психологічних наук, має ознаки цих двох наук.
Як психологічна наука вона вивчає психічні і психофізіо­логічні процеси та властивості людини, які надалі мають бути використані в проектуванні СЛМ. Тобто під цим огля­дом розробляються інженерно-психологічні вимоги та рекомендації, врахування яких сприяє пристосуванню техніки та умов праці до людини. Як технічна наука інженерна психо­логія вивчає принципи і особливості побудови технічних процесів та систем для з'ясування їхніх «вимог».
Урешті-решт вирішується проблема взаємної адаптації людини і технічних систем.

Запитання:

1. Що зумовило появу галузі «Інженерна психологія»?
2. Що вивчає дисципліна «Інженерна психологія»?
3. Головні задачі інженерної психології.
4. Проблеми інженерної психології.
5. Особливості складної системи «людина – машина»  в інженерній психології.
6. Шляхи покращення технологічних характеристик  трудового процесу.
7. Фактори, які сприяють трудовій активності людини.


Література:

1. Душков Б.А., Королев А.В., Смирнов Б.А. Основы инженерной психологии: Учебник для студентов вузов. – М., 2002.
2. Продайко В.М., Учитель І.Б. Інженерна психологія. Частина 1. Вступ до інженерної психології: Навч. посібник. – Дніпропетровськ: НМетАУ, 2008.
3. Психология труда, профессиональной, информационной и организационной деятельности. Словарь / Авторы-составители: Б.А. Душков, А.В. Королев, Б.А. Смирнов. – М., 2003.

Баранчик Ганна Сергіївна

Немає коментарів:

Дописати коментар