1.5. Задачі інженерної психології.
Інженерна психологія як наука, що виникла на стику технічних і психологічних наук, має ознаки цих двох наук.
Як психологічна наука вона вивчає психічні і психофізіологічні процеси та властивості людини, які надалі мають бути використані в проектуванні СЛМ. Тобто під цим оглядом розробляються інженерно-психологічні вимоги та рекомендації, врахування яких сприяє пристосуванню техніки та умов праці до людини. Як технічна наука інженерна психологія вивчає принципи і особливості побудови технічних процесів та систем для з'ясування їхніх «вимог».
Урешті-решт вирішується проблема взаємної адаптації людини і технічних систем.
Розв'язання цієї проблеми пов'язано з виконанням таких завдань (таблиця 1):
Таблиця 1.
Завдання, які виконуються при вирішенні проблеми взаємної адаптації людини і технічних систем |
- Аналіз функцій людини в СЛМ. |
- Вивчення процесів приймання інформації оператором. |
- Вивчення процесів зберігання інформації та прийняття рішень оператором. |
- Дослідження працездатності оператора. |
- Аналіз групової діяльності операторів. |
- Професійна підготовка операторів. |
- Вивчення впливу психологічних факторів на ефективність СЛМ. |
- Організація робочого місця оператора. |
- Інженерно-психологічне проектування та оцінка СЛМ. |
- Визначення економічної ефективності інженерно-психологічних розробок. |
Аналіз функцій людини в СЛМ. Вивчаються та аналізуються структура діяльності оператора, методи опису його діяльності та режиму роботи. При цьому фокусуються цілі, мотиви, засоби і види операторської діяльності та розробляються критерії їхньої оцінки.
Вивчення процесів приймання інформації оператором. Досліджуються особливості характеристик сенсорного «входу» людини, специфіка роботи аналізаторів, процесу сприймання та переробки інформації з метою визначення вимог і рекомендацій щодо форми та темпу її подавання і поєднання різних форм, застосування кодів та побудови в цілому, як і інформаційної моделі.
Вивчення процесів зберігання інформації та прийняття рішень оператором. Розглядаються питання зберігання та відновлення інформації в пам'яті людини, її характеристики, види, особливості формування еталонів. Вивчається вплив цих процесів на етапі інформаційної підготовки прийняття рішень. Досліджуються особливості впливу повної та неповної, релевантної та іррелевантної інформації на процес прийняття рішень, а також індивідуально-психологічні особливості оперативного мислення оператора.
Дослідження працездатності оператора. Аналізуються структура керуючих дій оператора, механізм їх регуляції з боку вищої нервової системи, швидкість і точність їх виконання. Вивчаються фактори, що впливають на працездатність і втому оператора, вирішуються питання забезпечення раціонального режиму його праці та відпочинку, контролю за діяльністю.
Аналіз групової діяльності операторів. При вирішенні цього завдання розглядаються питання організації обміну інформацією між членами групи, їхньої сумісності та спрацьованості, роль лідера, соціально-психологічний клімат, особливості конфліктних ситуацій та шляхи їхнього розв'язання.
Професійна підготовка операторів. Визначаються умови, методики та критерії профвідбору, формування необхідного рівня психологічної підготовки, засади організації навчання та розробки критеріїв його оцінки, принципи побудови тренажерів та організації тренувань.
Вивчення впливу психологічних факторів на ефективність СЛМ. Вивчається динаміка працездатності оператора, з'ясовуються допустимі норми його роботи в різних умовах діяльності. Крім того, вирішуються питання впливу різних факторів на швидкість і точність роботи оператора, що пов'язано з розробкою експериментальних методик і критеріїв оцінки надійності роботи оператора та СЛМ в цілому. Розробляються методи організації «діалогу» людини і машини з акцентуванням на раціональне конструювання засобів відображення інформації та органів управління.
Організація робочого місця оператора. Обґрунтовується вибір робочої пози оператора, розміщення пульта управління, його розмірів та форми, розташування необхідного обладнання, з'ясовується вплив факторів зовнішнього середовища на діяльність оператора.
Інженерно-психологічне проектування та оцінка СЛМ. Це є узагальню вальне завдання, при вирішенні якого враховуються усі попередні результати. При цьому беруться до уваги методологічні принципи проектування та оцінки СЛМ. Для кожного з етапів визначаються певні цілі, завдання і методи оцінювання при проектуванні, побудові та експлуатації СЛМ.
Визначення економічної ефективності інженерно-психологічних розробок. Визначаються річний економічний ефект, коефіцієнт економічної ефективності і термін окупності інженерно-психологічних розробок (ІПР).
Усі ці завдання вирішуються на різних етапах функціонування СЛМ — від проектування до утилізації об'єкта. Загалом же проблематика інженерної психології об'єднує низку напрямків, основними з яких є: методологічний, психофізіологічний, системотехнічний, експлуатаційний (схема 1).
Схем а 1.

Методологічний | Психофізіологічний | Системо-технічний | Експлуатаційний |
- визначення предмета і завдань дослідження; - розробка методів і принципів дослідження; - взаємозв’язок з іншими науками. | - визначення характеристик оператора; - аналіз діяльності оператора; - оцінка характеристик діяльності оператора; - вивчення станів оператора. | - розробка принципів побудови СЛМ; - проектування і оцінка СЛМ; - організація робочого місця оператора; - оцінка надійності й ефективності СЛМ. | - професійна підготовка оператора; - психологічний супровід діяльності оператора; - організація групової діяльності; - розробка методів підвищення працездатності оператора. |
Методологічний напрямок характеризується інтеграцією та систематизацією окремих досліджень, що змогу окреслити предмет і об'єкт досліджень, визначити або розробити методи їх вивчення та принципи виведення закономірностей досліджуваних психологічних явищ, встановити зв'язок інженерної психології з іншими науками та усвідомити її значення для суспільної практики.
Психофізіологічний напрямок пов'язаний з вивченням таких властивостей людини, котрі мають найбільше значення в процесі управління та обслуговування техніки.
Основні дослідження спрямовані на:
- вивчення психологічних та психофізіологічних характеристик приймання та переробки інформації людиною, властивостей її пам'яті й мислення, здійснення нею керуючих дій;
- психологічний аналіз діяльності оператора СЛМ, обґрунтування ролі різних психічних процесів у цій діяльності, вивчення та опис конкретних видів операторської діяльності;
- розробку методів дослідження та прогнозування ефективності взаємодії оператора з технікою, зокрема — швидкості, точності, надійності й напруженості діяльності оператора та СЛМ;
- дослідження впливу емоційних станів оператора на динаміку його працездатності, особливо стресочинних факторів; розробку методів і критеріїв оцінки впливу емоційної сфери на діяльність операторів.
Системотехнічний напрямок зорієнтований на розробку питань інженерно-психологічного забезпечення побудови СЛМ. При цьому вирішуються такі завдання:
- розробка принципів і методів урахування інженерно-психологічних вимог та рекомендацій на різних етапах проектування, побудови, експлуатації СЛМ:
- формування принципів, методів і критеріїв розподілу функцій у системі та визначення оптимального рівня іі автоматизації;
- дослідження структури й організації потоків інформації, вибір або розробка необхідних технічних засобів відображення інформації (ЗВІ);
- визначення структури керуючих дій оператора та підбір необхідних органів управління;
- розробка принципів, методів і критеріїв оцінки ефективності функціонування СЛМ.
Експлуатаційний напрямок пов'язаний з:
- проблемами наукової організації праці людини (оптимізація режимів праці та відпочинку, графік роботи, нормування праці, наявність необхідної технічної документації на робочому місці);
- проблемами професійного відбору, навчання і тренування операторів;
- організацією групової діяльності операторів, їхньої взаємодії, комплектуванням виробничих груп, екіпажів, змін;
- медико-біологічними та психологічними проблемами підвищення ефективності діяльності оператора, розробкою методів стимуляції діяльності і контролю за станом оператора.
Слід зауважити, що ступінь розробки цих напрямків різний. Спеціальний аналіз публікацій з інженерної психології, здійснений у 80-х роках XX століття, показав, що найбільш вивченим можна вважати психофізіологічний напрямок (30—35 % усіх надрукованих праць), а найменш — експлуатаційний (2,5 %).
Для успішного вирішення перерахованих завдань в інженерній психології розроблено ряд методологічних принципів. Виконання їх на практиці сприяє підвищенню результативності інженерно-психологічних досліджень і розробок. Основними з цих принципів є наступні.
Принцип гуманізації праці. При вирішенні найважливіших практичних питань, в тому числі і таких, як підвищення продуктивності, якості та ефективності праці, вітчизняна інженерна психологія виходить насамперед з вимог, що пред'являються людиною до техніки і організації праці, з його можливостей і особливостей діяльності. Принцип гуманізації підкреслює також провідну, творчу роль людини в процесі праці. Протилежним йому є принцип сімпфлікаціі (спрощення), широко поширений у закордонній інженерної психології. При реалізації цього принципу прагнуть до максимального спрощення діяльності людини, з неї вихолощуються всі творчі елементи, а сама людина зводиться до придатка машини, залишаючись виконавцем лише механічних дій і рухів.
Принцип активного оператора. У загальному випадку активність людини визначено його людською природою, тим, що людина в процесі роботи обов'язково має на увазі кінцеву мету своїх взаємодій з машиною; тим, що він не просто переробляє інформацію, приймає рішення, маніпулює органами управління, але обов'язково діє, має своє особисте ставлення до виконуваних дій, активно прагне до мети. Тому згідно з принципом активного оператора при визначенні ролі людини в СЧМ дуже важливо, щоб він не був просто придатком машини, а здійснював активні функції. Це викликано тим, що за пасивної позиції оператора його перехід до активних дій вимагає значної витрати сил, проте ефективність його роботи при цьому може бути невисокою. При активній ж позиції оператора ефективність його діяльності досягає більш високого значення, а його психофізіологічні витрати виявляються меншими. Необхідно вже на стадії проектування СЧМ визначити характер майбутньої діяльності, її психологічну структуру, функції і рівень активності оператора. З цього випливає наступний принцип, який може бути визначений як принцип проектування діяльності.
Принцип проектування діяльності. Питання про проектування діяльності був поставлений в 1967 р.. Проект діяльності повинен виступати як основа вирішення всіх інших завдань побудови СЧМ. Точно так само, як при розробці СЧМ проектуються технічні пристрої, необхідно спроектувати діяльність людини, який буде користуватися цими пристроями. Більш того, самі ці пристрої, що використовуються в СЧМ (системи відображення інформації, комунікації, введення інформації в машину і т.п.), повинні розроблятися на основі і з урахуванням проекту майбутньої діяльності людини-оператора. Їх не можна розглядати самі по собі, безвідносно до людини. До технічних пристроїв потрібно підходити як до засобів свідомої діяльності людини.
Принцип послідовності. Згідно з ним виконання інженерно-психологічних вимог не має представляти собою одноразовий захід зі створення проекту діяльності оператора, а має бути забезпечено на всіх етапах існування СЧМ: проектування, виробництва і експлуатації. Іншими словами, проект діяльності оператора повинен з'явитися не тільки основою побудови СЧМ, але й основою для її правильного застосування за призначенням, включаючи такі питання, як навчання і тренування операторів, організація їхньої праці, контроль і оцінка результатів їх діяльності і т.п. Реалізація на практиці принципу послідовності дозволяє розробити та впровадити єдину систему інженерно-психологічного забезпечення СЧМ на всіх етапах її існування.
Принцип комплексності. Реалізація цього принципу означає необхідність розвитку міждисциплінарних зв'язків інженерної психології, взаємодії її з іншими науками про людину і техніці. Цей принцип спирається на ідеї Б.Г. Ананьєва, В.М. Бехтєрєва і інших про комплексне вивчення людини і людського фактора. Підкреслюючи провідне, першорядне значення психологічної проблематики, необхідно мати на увазі, що тільки нею не вичерпуються всі "людські" проблеми, що виникають при аналізі, вивченні та оптимізації СЧМ. У зв'язку з цим виникає потреба ретельного вивчення не тільки інформаційної взаємодії, але й інших аспектів функціонування систем "людина - машина", зокрема антропометричних, гігієнічних, фізіологічних і т.п.
Запитання до розділу:
- Що вивчає інженерна психологія як психологічна наука ?
- Що вивчає інженерна психологія як технічна наука ?
- З виконанням яких завдань пов’язана проблема взаємної адаптації людини і технічних систем ?
- Які є напрямки дослідження з інженерної психології ?
- Які завдання вирішуються у різних напрямках з інженерної психології ?
- Який напрямок дослідження інженерної психології є найбільш вивченим, а який – найменш ?
- Які методологічні принципи виділяють в інженерній психології ?
Література:
- Гульчак Ю.М., Северин Л.І. Основи інженерної психології. Навчальний посібник. Частина I. - Вінниця: ВНТУ, 2004. - 85 с.
- Бардин К. В. Проблема порогов чувствительности и психофизические методы. М., 1976.
3. Антонов А. В., Трофимов Ю. Л. Восприятие различных форм внетек-стовой информации. К., 1975.
4. Душків Б.А. і ін. Назва:Основи інженерної психології. Видавництво: Академічний Проект Рік: 2002.
5. Трофімов Ю.Л. Інженерна психологія:Підручник.– К.:Либідь, 2002.– 264 с.
Мелай Еріка Василівна
Немає коментарів:
Дописати коментар